Organisatie & Markt

 

Kampeerhal Roden is dé specialist op het gebied van kamperen, outdoor en vrijetijdsbesteding. Met een ruime winkel én een uitgebreide webshop biedt Kampeerhal Roden alles wat je nodig hebt voor een geslaagde kampeertrip. Van tenten en kampeermeubels tot technische accessoires en outdoor kleding – je vindt het allemaal bij de Kampeerhal.

 

De organisatie

 

Bij Kampeerhal Roden draait alles om kamperen, avontuur en vrijheid. Met een enthousiast team van ongeveer 100 medewerkers helpen ze klanten bij het vinden van de perfecte uitrusting voor hun buitenavonturen. In het voorjaar is het team iets groter dan in het najaar, zodat ze iedereen goed van dienst kunnen zijn in de drukke periodes. Op kantoor werken 11 mensen, waaronder Jesse en ik als stagiairs. Hier vind je de afdelingen inkoop, marketing, administratie, financiën en personeelszaken. De rest van het team staat te vullen en te verkopen in de winkel, pakken bestellingen in op de webshopafdeling of helpen klanten via de klantenservice.

Wat Kampeerhal Roden uniek maakt, is de platte organisatiestructuur. Stijn, de winkelmanager, is de enige echte manager, verder heeft elke afdeling wel een 'hoofdaanspreekpunt', maar staat iedereen enorm open voor elkaars inbreng. Dit is ook te zien aan het kantoor, de deuren van elke afdeling staan namelijk altijd open, waardoor je zo even bij elkaar naar binnen kunt lopen! De eigenaren, Richard en Harmjan, zijn niet alleen de gezichten achter het bedrijf, maar ook actief betrokken bij de dagelijkse gang van zaken, de sfeer is hierdoor ook vrij informeel. Dit bleek uit een gesprek met de winkelmanager Stijn. (Persoonlijke communicatie, 10 februari 2025).

 

Merken

Kampeerhal Roden biedt veel verschillende merken aan. Enkele grote merken zijn:

  • Tenten: MSR, De Waard, GoldCamp, Coleman, Vango.

  • Outdoorkleding en -schoenen: The North Face, Lowa, Hanwag, Merrell, Meindl, Grisport, Jack Wolfskin, Arc'teryx.

  • Kampeeraccessoires: Weber, Osprey, Nomad, Deuter, Vaude, Thermarest, Hatland. (Kampeerhal Roden)

 

 

Omzet

Afgelopen jaar behaalde Kampeerhal Roden een omzet van €3.878.921 (Tomorrowman, 2025), terwijl de doelstelling €5.361.034 (Tomorrowman, 2025) was. Dit jaar wordt er gestreefd naar een omzet van €5.370.000 (Tomorrowman, 2025).

 

 

Missie & Visie

Maar cijfers vertellen slechts een deel van het verhaal. Wat echt telt, is de passie waarmee het team werkt en de missie die zij nastreven: klanten met plezier helpen om de beste uitrusting te vinden voor hun vrije tijd in de natuur. De visie is om op een laagdrempelige manier de avontuurlijke kant van de klant aan te wakkeren en hen te ondersteunen, zodat ze optimaal kunnen genieten van hun tijd buiten. 

Dit zie je terug in de kerngedachte: "Vol energie, op een begrijpelijke manier vertellen waar het op neerkomt, met een knipoog." De medewerkers van Kampeerhal Roden brengen hun kennis en enthousiasme over op een manier die toegankelijk is voor iedereen. (P.Wessels, marketingspecialist, 25 februari 2025).

 

 

Duurzaamheid

Naast het runnen van een succesvolle winkel en webshop, zet het bedrijf zich ook in voor maatschappelijke en duurzame projecten. Dit is weer te geven in het people/planet/profit model: (Move to impact)
🌿 People: Kampeerhal Roden zet zich in voor een prettige werkomgeving en eerlijke arbeidsomstandigheden. Ook bieden ze werk voor mensen met een verstandelijke beperking.
🌍 Planet: Het bedrijf stimuleert duurzaam kamperen door milieuvriendelijke producten aan te bieden, zoals herbruikbare campingaccessoires en energiezuinige verlichting. Ook werken ze met veel duurzame merken samen, zoals Vaude en Jack Wolfskin. (Marloes, 2023)
💰 Profit: Kampeerhal Roden zorgt ervoor dat duurzaamheid en een gezonde bedrijfsvoering goed samengaan. Door in te zetten op kwaliteitsproducten en klantvriendelijkheid, blijft het bedrijf groeien. Dit maakt het mogelijk om een deel van de winst te gebruiken voor goede doelen, zoals het doneren van slaapzakken aan Oekraïners, terwijl ze blijven investeren in duurzame oplossingen en hun service en aanbod behouden.

 


Marktanalyse - 6W model

 

Om een beter beeld te krijgen van de afnemers van de Kampeerhal, gebruik ik het 6W model van Ferrel. (Muilwijk, 2020)

WIE? (Wie zijn de afnemers?)

Kampeerhal Roden kent vier verschillende doelgroepen, de doelgroepen worden uitgelegd door middel van de volgende persona's. 

WAT? (Wat kopen de afnemers?)

Eigenlijk de producten waarvan 'kampeer' in de naam zit, worden het meest verkocht. De kampeerartikelen dus, stoelen, tenten, accessoires en noem het maar op. De Kampeerhal biedt ook seizoensgebonden producten, zoals de barbeques. Deze worden in de maand mei erg veel gekocht. 

 

WAAR? (Waar kopen ze het)

  • Fysiek in de winkel
  • Online via de webshop of via Bol.com

 

WANNEER? (Wanneer wordt er gekocht?)

  • Piekaankopen in het voorjaar, zoals tenten en barbeques.
  • In het najaar wordt vooral winterartikelen voor het kamper gekocht, zoals dikke slaapzakken. 

 

WAAROM? (Waarom kopen ze wel?)

  • Kwaliteit, duurzaamheid en service zijn de belangrijkste aankoopmotieven.

  • Klanten waarderen de passie van de werknemers voor het werk en de persoonlijke aandacht in de winkel.

 

WAAROM (Waarom kopen ze niet?)

  • Sommige prijzen kunnen wat te hoog zijn voor de klant, dan gaan ze op zoek naar concurrenten die lagere prijzen hebben.

Dit bleek uit een gesprek met de marketingspecialist Pauline Wessels. (Persoonlijke communicatie, 25 februari 2025).

 


Concurrentieanalyse - 4P van Kotler

 

Om een duidelijk overzicht te krijgen van de concurrenten en wat zij aanbieden ten opzichte van de Kampeerhal, gebruik ik de methode van Kotler. Dit heet de marketingmix en wordt weergegeven in 4 P's: Product, prijs, plaats en promotie. (Van der Linde, 2019

Uit een interview met Pauline Wessels (Zie bijlage 1) blijkt dat De Kampeerhal drie grote concurrenten kent, dit zijn Obelink in Winterswijk, de Vrijbuiter in Zaandam en Gouda en de Wit in Schijndel (Persoonlijke communicatie, 25 mei 2024).

Kampeerhal Roden Obelink De Vrijbuiter De Wit
Product Tenten, hengelsport, barbeque, kleding, schoenen, kampeer accessoires (Kampeerhal Roden). Tenten, voortenten, luifels, campingstoelen, campingtafels en andere kampeerartikelen (Obelink). Wandelschoenen, tenten, kleding, kampeerartikelen, tassen & bagage, uitrusting, wintersport, voortenten & luifels, meubilair, koken & servies, slapen, tuin en meer. (De Vrijbuiter) Vouwwagens, voortenten & luifels, kampeerartikelen caravan & camper accessoires sport & mode tuinmeubelen barbecues outdoor & reizen (De Wit)
Prijs Midden tot hoog segment, met seizoenskortingen. lage prijzen en scherpe aanbiedingen. Midden- tot hoogsegment, richt zich op kwaliteit en service. Budget tot hoge prijzen.
Plaats Fysieke winkel van 20.000 m² met een online webshop. Fysieke winkel in Winterswijk van 72.500 m² met een online webshop (Tjerk, 2024). Fysieke winkel in Gouda en Zaandam van gezamenlijk 40.000 m² met een online webshop (Tjerk, 2024). Fysieke winkel in Schijndel van 70.000 m² met een online webshop (Tjerk, 2024)
Promotie Social Media, nieuwsbrief, online advertenties, evenementen, beurzen. Social Media, nieuwsbrief, online advertenties, evenementen. (Persoonlijke communicatie, 12 maart 2025). Social Media, nieuwsbrief, online advertenties, evenementen (Persoonlijke communicatie, 12 maart 2025). Social Media, nieuwsbrief, online advertenties, evenementen (Persoonlijke communicatie, 12 maart 2025).

Conclusies:

  • Obelink is de prijsvechter met de grootste fysieke winkel en scherpe prijzen.
  • Kampeerhal Roden en De Vrijbuiter focussen op kwaliteit en service in het midden- tot hogere segment.
  • De Wit biedt zowel budget- als premiumopties en heeft een breed assortiment met extra focus op tuinmeubelen en barbecues.
  • Alle vier bedrijven hebben zowel fysieke winkels als een online webshop, maar Obelink en De Wit hebben de grootste fysieke winkels.
  • Qua promotie zetten ze allemaal in op online marketing, maar Kampeerhal Roden is actiever op beurzen.

 

 


Organogram

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb