Act
Op basis van de resultaten uit de Check-fase geef ik hieronder adviezen en verbeterpunten voor een volgende, vergelijkbare commerciële activiteit.
Positieve resultaten en continuering
De uitgevoerde activiteit heeft sowieso positief resultaat behaald met de adviespunten. Dit bevestigt dat de strategie effectief was. Alle adviespunten moeten daarom worden doorgezet in vergelijkbare toekomstige activiteiten.
Ook al zijn de templates klantreview en product van de week niet uitgevoerd, ben ik er nog steeds van overtuigd dat deze gaan werken. Deze templates hebben potentie en moeten worden meegenomen in de contentkalender.
Concreet verbetervoorstel
1. Externe samenwerking optimaliseren
Probleem: Het externe bureau leverde de templates niet tijdig, waardoor geplande activiteiten niet konden worden uitgevoerd.
Oplossing voor volgende keer:
- Plan een grotere buffer van minimaal 2-3 weken extra doorlooptijd voor externe bureaus. Dit kan lastig zijn gezien de tijd tussen het adviesrapport en de uitvoering, maar dit is wel noodzakelijk voor een betrouwbare planning.
- Ontwikkel een backup plan met alternatieve content zoals verhoogde focus op reels of wat anders wat intern gemaakt kan worden.
- Stel duidelijke deadlines en consequenties vast in contracten met externe partners.
2. SMART doelen realistischer maken
Probleem: Het doel was niet realistisch gebaseerd op beschikbare data.
Verbetervoorstel:
- Focus beter op de 'R' van SMART - maak doelen op basis van concrete gegevens uit vergelijkbare periodes.
- Stel eventueel tussentijdse checkpoints in om realisme te bewaken en bij te sturen waar nodig.
3. Data-analyse
Aanbeveling: Wees altijd bewust van verschillende meetinstrumenten om tot realistischere data en doelen te komen.
- Gebruik Google Analytics voor website traffic vanuit social media, maar maak ook gebruik van aanvullende bronnen zoals Instagram Insights.
Maak jouw eigen website met JouwWeb